فواید و خواص انواع چای چیست؟


فواید چای در زندگی روزمره و مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن

نکته‌ای که لازم است در مورد فواید چای از آن مطلع باشیم این است که قبل و بعد از تمامی فعالیت‌های فیزیکی و ذهنی، نوشیدن چای تأثیر مثبت و انرژی‌بخشی را بر روی بدن انسان می‌گذارد. به‌عنوان‌مثال بعد از یکی دو ساعت کار در اول صبح، نوشیدن یک فنجان چای می‌تواند هم ازلحاظ فیزیکی و هم ازنظر احساس آرامش برایتان مفید باشد و به انجام وظایف بعدی روزانه‌تان کمک کند.

نوشیدن چای پس از فعالیت‌های آموزشی، ظرافت‌های این نوشیدنی فوق‌العاده را بیشتر آشکار کرده و باعث هماهنگی جسم و روح آدمی و آماده شدن برای فعالیت‌های بعدی او می‌شود.

هرچند که چای، یک نوشیدنی مُدر (ادرارآور) است ولی نوشیدن مقدار کمی از آن قبل از ورزش کردن، به تعریق بدن شخص و انجام بهتر ورزش، کمک خواهد کرد که این مورد، یکی از فواید چای است که کمتر به آن اشاره می‌شود.

از دیگر فواید چای، بیشتر کردن هوشیاری شما در حین رانندگی و بهبود حالتان در مواقعی است که ساعت‌ها پشت کامپیوتر نشسته یا روز پرمشغله‌ای را پشت سر گذاشته باشید.

فواید چای شامل هم آرامش‌بخش بودن و هم بخشیدن هوشیاری است و علت این امر وجود مواد شیمیایی طبیعی در برگ چای است. مهم‌ترین این مواد عبارت‌اند از:

مدیتیشن

آیا می‌دانستید که نوشیدن چای بعد از مراقبه (مدیتیشن)، می‌تواند جنبه‌ی درمانی چندجانبه داشته باشد؟ با این‌که مدیتیشن به‌عنوان یک «فعالیت» شناخته نمی‌شود ولی در حقیقت، انجام مدیتیشن نیاز به صرف انرژی زیادی دارد و نوشیدن چای، مدیتیشن را دل‌پذیرتر کرده و ملایمت بیشتری به اجرای آن می‌دهد.

«ال- تینین» L-theanine

نوعی «آمینواسید» (Amino acid) است که فعالیت‌های فرکانس آلفای مغز را تقویت کرده و حافظه را بهبود بخشیده و به آن آرامش نیز می‌بخشد.

«تئوبرومین» theobromine

نوعی «آلکالوئید» (alkaloid) است که به تنفس راحت‌تر و ضربان قلب بهتر کمک کرده و انرژی جسمانی را افزایش می‌دهد و موجب فعال کردن ذهن و بهبود روحیه‌ی فرد می‌شود.

«تئوفیلین»:Theophylline

یکی از مشتقات «متیل گزانتین» (dimethyl xanthine) است که باعث شل و ریلکس شدن عضله‌های بدن و موجب تنفس عمیق‌تر و تحریک عضله‌های قلب شده و انرژی‌بخش نیز هست.

«کافئین» caffeine

نوعی متیل گزانتین و محرک سیستم عصبی مرکزی است که در چای به میزان اندکی وجود دارد طوری که تقریباً میزان کافئین چای یک‌پنجم میزان کافئین قهوه است، کافئین می‌تواند باعث سریع‌تر شدن ضربان قلب شود و انرژی‌بخش باشد ولی مقدار زیاد آن خوابیدن فرد را دچار اختلال خواهد کرد.

نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که یک نوع چای واحد می‌تواند بر روی بدن افراد برحسب شرایط فیزیکی آن‌ها تأثیری قوی یا ضعیف داشته باشد، لذا برای انتخاب چای مناسب خود، همیشه باید متوجه عکس‌العمل فیزیکی خود به انواع چای باشید و برحسب تأثیری که چای بر شما می‌گذارد؛ اقدام به انتخاب چای کنید.

هم‌چنین لازم است که نسبت به مصرف بیش‌ازاندازه‌ی چای نیز دقت لازم را به خرج دهید تا به خاطر ماده‌های هشیار کننده‌ی موجود در آن دچار بی‌خوابی یا سایر عوارض احتمالی نشوید.

اصولاً برای دریافت اثر چای، مصرف مقدار ۸ اونس کافی است (هر اونس برابر ۲۸٫۳۵ گرم است) و میزان مصرف عادی چای، بین ۵ تا ۶ اونس است.

فواید چای برای پیشگیری و درمان بیماری‌های مختلف

در مورد فواید چای ازنظر حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری‌های مختلف، مطالب بسیار زیادی نوشته شده است که تفکیک اطلاعات درست از موارد نادرست در آن‌ها مشکل است؛ پس اجازه بدهید که در پیِ پاسخ به این سؤال منطقی باشیم که فواید چای ازنظر علمی کدام‌ها هستند و برگ چای به‌عنوان گیاهی چند هزارساله چه اثراتی در پیشگیری از بیماری‌ها و سایر عوارض فیزیکی انسان دارد؟

پیری

چین‌وچروک‌ها و لکه‌های پوستی ناشی از کهن‌سالی می‌تواند توسط «چای اولونگ» (OOLONG TEA) برطرف شود. (چای اولونگ نوعی چای است که عمل اکسیداسیون برگ چای در آن به‌صورت ناقص انجام می‌شود.)

طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده بر روی موش‌های آزمایشگاهی در آمریکا، تایوان و ژاپن؛ محققان به این نظرگاه مشترک رسیدند که چای اولانگ پیری را به تأخیر می‌اندازد (منبع: The Straits Times, Sept. 24, 01)

حساسیت (آلرژی)

چای سبز که برای ناراحتی‌های قلبی و مداوای سرطان مفید شمرده می‌شود و شامل ذخایر زیادی از آنتی‌اکسیدان است، برای درمان حساسیت و آلرژی نیز مفید اعلام شده است.

محققان ژاپنی در تست‌های آزمایشگاهی متوجه شده‌اند که مواد موجود در چای سبز، پروسه‌ی بیوشیمیایی حساسیت را متوقف می‌کند. چای سبز می‌تواند برای درمان حساسیت‌هایی با عامل حیوانی، گردوغبار و گرده‌ها مفید واقع شود. (منبع: ۲۰۰۳ Prevention, April)

آرتریت

 مصرف چای سبز باعث پیشگیری از «آرتریت» (التهاب مفصل) شده و التهاب مبتلایان به آرتریت را نیز کاهش می‌دهد و مانعِ از بین رفتن غضروف‌ها می‌شود. (منبع: ۱۹۹۹ ۲۶, Boston Globe, April)

استخوان‌سازی

 فلانوئیدهای موجود در چای می‌توانند باعث تراکم استخوان شوند. طبق یک تحقیق انجام‌شده در مورد ۵۰۰ زن و مرد چینی در طیِ ۱۰ سال، محققان متوجه شدند افرادی که عادت به نوشیدن چای داشتند؛ نسبت به افرادی که نوشیدنی‌های دیگری غیر از چای مصرف می‌کردند، دارای تراکم استخوان بیشتری هستند. (منبع: ۲۰۰۲ U.S. News & World Report, May 20)

ضد سرطان

به نظر دکتر «میشل گینور» (Mitchell Gaynor) در یکی از مشهورترین مراکز مداوای سرطان در شهر نیویورک آمریکا و چند پزشک دیگر، چای می‌تواند بزرگترین عامل جلوگیری از سرطان باشد.

دلایل محکمی برای خاصیت ضد سرطانی چای سبز و چای سیاه موجود است. کسانی که روزانه ۴ فنجان چای سبز می‌نوشند بسیار کم به سرطان مبتلا می‌شوند. (منبع: ۱۹۹۹ Prevention, Aug)

کلسترول

چای می‌تواند کلسترول بد را در بدن انسان کاهش دهد. در آزمایش محققان «مرکز تحقیقات غذایی بلت‌سویل مریلند» (Maryland, Beltsville) در جریانِ یک آزمایش، ۱۰ درصد از کلسترول افرادی که پنج فنجان چای نوشیده بودند؛ کاهش یافت. Vegetarian Times)، Jan 2003)

بیماری‌های قلبی

مصرف به‌اندازه‌ی چای سیاه می‌تواند برخی از ناراحتی‌های قلبی را مانند موارد مربوط به لخته شدن خون، کاهش دهد. در یکی از تحقیقات، محققان مشاهده کردند که میزان پروتئین مرتبط با انعقاد خون در افرادی که چای سیاه می‌نوشند کاهش می‌یابد. (منبع: ۲۰, ۲۰۰۲ Newsweek, May)

کم کردن وزن (لاغری)

اکنون به یکی از محبوب‌ترین فواید چای می پردازیم. اگر قصد کم کردن وزنتان و لاغری را دارید؛ به‌جای نوشیدنی‌های رژیمی، یک فنجان چای سبز را امتحان کنید. مصرف عصاره‌ی چای سبز در مقایسه با مصرف «پلاسبو» (دارونما) و کافئین، ۴ درصد به مصرف انرژی بدن در طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز، می‌افزاید. این امر، موجب حدود ۸۰ کالری فرق می‌شود و این مقدار کالری در عرض یک سال بالغ بر ۸۹ پوند (هر پوند، ۴۵۳٫۵۶ گرم است) خواهد شد.. (منبع: ۱۹۹۹ American Journal of Clinical Nutrition, Nov)

هم‌چنین توجه شما را به نکته‌های زیر به نقل از منابع معتبر درباره فواید انواع چای جلب می‌کنیم:

فواید چای تهیه‌شده از برگ‌های پهن نسبت به چای‌های کیسه‌ای و خرد: این فواید عبارت‌اند از داشتن آنتی‌اکسیدان بیشتر. (منبع: ۲۰۰۳Prevention, April)

فواید چای سبز یا سیاه: چای سبز یا سیاه، آنتی‌اکسیدان بیشتری از کلم بروکلی، هویج و اسفناج دارند. (منبع: ۱۹۹۸ Prevention, Aug)

فواید چای ماچا: پودر چای سبز ماچا ۱۳۷ برابر اثر بیشتری نسبت به چای سبز (EGCG) دارد. مقدار آنتی اسیدان ماچا نیز بیش از ۱۰ برابر بیشتر از بروکلی، بلوبری و انواع میوه های دارای آنتی اکسیدان است. درباره طرز تهیه چای ماچا بیشتر بدانید.

فواید چای سفید: چای سفید نسبت به چای سبز، دارای خاصیت ضد سرطانی بیشتری است. (منبع: ۳۰, ۲۰۰۰ Reuters Health, March)

هم‌چنین انواع دیگری از مفیدترین چای‌هایی که می‌توان نام برد عبارت‌اند از: چای ترش، چای زعفران، چای زنجبیل، چای بابونه، چای آلبالو، چای کوهی و چای گل‌گاوزبان.

دانستنی های چای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *