کاهش وزن با نوشیدن قهوه – قسمت دوم


در مطلب قبلی در مورد قهوه، انرژی و چربی سوزی بحص کردیم. در ادامه با کاهش وزن با قهوه همراه آقای قهوه باشید…

بهبود عملکرد و کاهش وزن

کافئین برای تطبیق‌پذیری و ایجاد مقاومت بدن بیشترین کمک را می‌رساند. برای مثال، این عنصر باعث بهبود عملکرد در فعالیت‌های ورزشی می‌شود. “دیوید کاستیل” (David Costill)، فیزیولوژیست برجسته ورزشی و دارای مدرک دکترا در این رشته است. او نزدیک به سه دهه پیش تحقیقی را در مورد ارتباط میان کافئین و ورزش انجام داده است. در این تحقیق، ۹ ورزشکار حرفه‌ای (دو ورزشکار زن و هفت ورزشکار مرد) در رشته دوچرخه سواری به عنوان داوطلب “کاستیل” را همراهی می‌کردند. او از این ورزشکاران خواست که تا ۸۰ درصد از سطح نهایی V02 به دوچرخه‌سواری ادامه دهند. این توضیح لازم است که سطح نهایی V02 به عنوان حداکثر جذب اکسیژن شناخته می‌شود و روشی برای ارزیابی عملکرد سیستم قلب و عروق فرد آزمایش‌شونده است.

هر کدام از ورزشکاران مورد آزمایش در این تحقیق، دو مرتبه آزمایش را انجام دادند. مرتبه اول، آن‌ها ۶۰ دقیقه پیش از شروع ورزش یک فنجان قهوه حاوی ۳۳۰ میلی‌گرم کافئین نوشیدند. برای مرتبه دوم نیز ۶۰ دقیقه قبل از ورزش یک فنجان قهوه بدون کافئین به آن‌ها داده شد.

نتیجه آزمایش نشان داد که این ورزشکاران در شرایطی که نوشیدن قهوه کافئین‌دار را امتحان کرده بودند، به طور متوسط ۹۰ دقیقه رکاب زدند. این در حالی بود که آن‌ها با نوشیدن قهوه بدون کافئین به طور میانگین تنها ۷۶ دقیقه دوچرخه‌سواری کرده بودند. به عبارت دیگر، نوشیدن قهوه کافئین‌دار باعث افزایش توان ۱۸ درصدی ورزشکاران شد.

علاوه بر این، “کاستیل” اسیدهای چرب آزاد پلاسما، گلیسرول و میزان تنفس این دوچرخه‌سواران را نیز اندازه‌گیری کرد. از طریق مقایسه همین اطلاعات مشخص شد که نوشیدن قهوه کافئین‌دار توسط این ورزشکار باعث چربی‌سوزی (لیپولیز) بیشتر در آن‌ها شده است. در حقیقت، اکسیداسیون چربی یا چربی‌سوزی در طی آزمایش با نوشیدن قهوه کافئین‌دار (۱۱۸ گرم یا ۱٫۳۱ گرم در دقیقه) به میزان قابل توجهی بالاتر (۱۰۷ درصد بیشتر) از آزمایش با نوشیدن قهوه بدون کافئین (۵۷ گرم یا ۰٫۷۵ گرم در دقیقه) بود. همچنین، ورزشکاران پس از مصرف قهوه کافئین‌دار بسیار کمتر احساس خستگی می‌کردند و این اتفاق نشان داد که مصرف کافئین باعث راحت‌تر شدن فعالیت‌های ورزشی می‌شود.

در این زمینه تحقیقات دیگری هم انجام شده است که نتایج آن‌ها نیز نشان می‌دهد کافئین بر روی بهبود عملکرد تاثیری مثبت دارد.

ترموژنز (Thermogenesis) یا چربی‌سوزی

آزادسازی انرژی توسط بدن در هوای سرد را ترموژنز می‌نامند. این کار که توسط سوختن چربی قهوه‌ای انجام می‌شود، باعث گرم شدن بدن می‌گردد. یکی از آخرین تحقیقات در مورد اندازه‌گیری مصرف انرژی بدن، اکسیداسیون چربی یا چربی‌سوزی و نوراپی نفرین (NE) پس از نوشیدن قهوه کافئین‌دار و قهوه بدون کافئین بوده است. دوز تجویز شده در این تحقیق معادل ۵ میلی‌گرم کافئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدون چربی بود. بیشتر این وزن بدون چربی را عضله‌ها و استخوان‌های بدن تشکیل می‌دهند. در مجموع، مردان جوان در حدود ۳۵۰ میلی‌گرم و مردان مسن هم حدود ۲۹۵ میلی‌گرم کافئین مصرف کردند. دلیل این تفاوت مصرف این بود که مردان جوان دارای وزن بدون چربی (FFM) بیشتری نسبت به مردان مسن هستند.

محققین بر روی ۱۰ مرد مسن (بین ۶۵ تا ۸۰ ساله) و ۱۰ مرد جوان (بین ۱۹ تا ۲۶ ساله) که مصرف کافئین آن‌ها متعادل بود، مطالعات خود را انجام دادند. آن‌ها دریافتند که افزایش مصرف کافئین در مردان مسن و مردان جوان باعث شد هر دو گروه به میزان مشابهی در سطوح کافئین پلاسمای خود افزایش داشته باشند. در نتیجه، هر دو گروه جوان و مسن کافئین را به یک اندازه مشابه جذب کردند.

میزان متابولیسم یا صرف انرژی در مردان جوان به میزان ۱۱ درصد افزایش یافته بود. برای مردان مسن هم ۹٫۵ درصد افزایش میزان متابولیسم نشان داده شد. در نهایت، محققین نتیجه گرفتند که “مردان مسن و جوان از نظر ترموژنز پاسخ مشابهی به مصرف کافئین نشان می‌دهند. این در حالی است که اسیدهای چرب پس از مصرف کافئین در مردان مسن، کمی بیشتر افزایش می‌یابد. این تفاوت‌های متابولیکی با تغییرات نوراپی نفرین یا اکسیداسیون چربی ارتباطی ندارد.”

در این زمینه یک مطالعه دیگر را نیز می‌توان به عنوان مثال ذکر کرد. در این مطالعه، عملکرد یک نوشیدنی قهوه بر روی متابولیک بدن انسان بررسی شد. این نوشیدنی علاوه بر قهوه، حاوی آب نارنج، اسید هیدروکسی سیتریک و کروم بود. نتیجه این مطالعه نشان داد که نوشیدن این قهوه باعث افزایش قابل ملاحظه میزان متابولیسم (تا ۳۰ درصد) می‌شود. این تحقیق تحت عنوان “قهوه کاربردی” انجام شد که در آن به قهوه مواد مفید دیگری نیز می‌افزودند.

در ادامه این بحث با آقای قهوه در مطلب ”کاهش وزن با نوشیدن قهوه – قسمت سوم” همراه باشید…

دانستنی های قهوهقهوه و سلامتی

احساس خستگیاستقامت بدنافزایش انرژیاکسیری شگفت‌انگیزبهبود عملکردترموژنزچربی‌سوزیدیابتدیابت نوع دومسلامت ذهنیکافئینکاهش وزننوشیدن قهوهیک فنجان قهوه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *